Formula 1 VPN-Suomi

Yleinen

HOITO-OHJEIDEN LAADUN KEHITTÄMINEN

28.03.2012, Hoitajat

-Laatu on käsitteenä laaja ja monitahoinen. Tästä syystä laatuun liittyviä käsitteitä ja määritelmiä on runsaasti ja niiden käyttö on kirjavaa.
-Laatua voidaan määritellä ja arvioida monella tasolla: potilas, työntekijä, työyksikkö, organisaatio, terveyden- ja sosiaalihuollon järjestelmän taso.
-Laatutyössä ei enää ole keskeistä toiminnan jälkikäteen tarkastaminen ja yksittäisten virheiden etsiminen, vaan koko toimintakokonaisuuden arviointi ja tulevan toiminnan laadun saaminen sellaiseksi, ettei laatutason alituksia enää tapahdu.
-Laatu on moniulotteinen asia, jonka tutkiminen edellyttää mm. palvelujen saajien ja niitä antavien mielipiteiden ja kokemusten tarkastelua.
1. Laadunhallinta on osa jokapäiväistä työtä
-Hyvä laatu on jokaisen työntekijän, mutta erityisesti organisaation johdon vastuulla.
-Laatu rakentuu osaksi jokapäiväistä toimintaa.
-Korkeatasoinen laatu edellyttää jatkuvaa, pitkäjänteistä, suunnitelmallista työtä
-Laadunhallintamenetelmien tulee olla yksinkertaista ja selkeätä, arjen käytäntöihin istuvia ja arviointikelpoisia.
2. Asiakaslähtöisyyden tulee olla laadunhallinnan painopiste
-Asiakaslähtöisyys on sosiaali- ja terveydenhuollon keskeinen haaste.
-Sen tulee olla laadunhallinnan painopiste.
-Tarvitaan lisää herkkyyttä palveluiden laadun ennakkoluulottomaan arviointiin asiakasnäkökulmasta.
3. Sosiaali- ja terveydenhuollon laadunhallinta toteutetaan tiedolla ohjaamisella
-Laadukkaan palvelun edellytyksiä ovat ammattikoulutettu ja riittävä henkilökunta sekä asianmukaiset tilat ja välineet.
-Lait ja määräykset tukevat hyvää palvelua, mutta nämä eivät kuitenkaan vielä takaa hyvää laatua.


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *